Motto:
„Tím nejkrásnějším, co kdy můžeme zažít, je tajemno. Je to ten nejzákladnější pocit, který je vždy na začátku jakéhokoliv opravdového umění i vědy. Kdo ho nezná, kdo už se nedokáže divit, kdo už nedokáže žasnout, je takříkajíc mrtvý a oči má vyhaslé.“
Albert Einstein
DESATERO ZDRAVÉHO PŘÍSTUPU K DÍTĚTI
- Mé dítě nemusí být dokonalé.
- Nechraňme zbytečně dítě, vždy může provést něco, co nečekáme.
- Rodiče jsou zodpovědní za své dítě, škola může podpořit, poradit, ale Vaše problémy nevyřeší.
- Pokud máme Vaše dítě učit, potřebujeme, abyste s námi spolupracovali.
- Dítě musí mít pravidelný denní režim, především přípravu do školy.
- S problémovým dítětem méně a častěji znamená více.
- Pokud má dítě oslabení, neulevujme mu, dělejme s ním více, aby se v životě uplatnilo.
- Chovejme se důsledně, oba rodiče souhlasně, když něco řekneme, tak to tak bude.
- Škola nesmí být hlavním kritériem pro hodnocení dítěte.
- Učitel není zodpovědný za známku Vašeho dítěte, zodpovědné je Vaše dítě.
Kodex komunikace mezi učiteli a rodiči
Komunikace mezi rodinou a školou je založena na vzájemné důvěře, partnerství a respektu. Pro úspěšný posun dítěte je nezbytná funkční spolupráce rodiny a školy. Cílem společné komunikace a spolupráce je vždy prospěch a rozvoj dítěte.
- Rodič respektuje učitele jako odborníka ve své profesi, uznává jeho rozhodovací kompetence v oblastech, za které z titulu své profese zodpovídá. Každý učitel má individuální styl práce, který je v souladu s principy této školy a v souladu se školním vzdělávacím programem. Učitel s tímto svým učebním stylem rodiče seznámí. (preambule školního řádu – dále ŠŘ)
- Učitel respektuje rodiče jako osobu, která své dítě dobře zná a zodpovídá za ně. Rodič může po předchozí domluvě vstupovat do procesu výchovy a vzdělávání ve škole a zúčastnit se vyučování. (bod 1.3.4. a 1.3.5. ŠŘ)
- Konkrétní pravidla komunikace si nastaví jednotliví učitelé individuálně a rodiče s nimi seznámí. Rodič tato pravidla respektuje, především pracovní dobu učitele. (bod 1.5.1. ŠŘ)
- Při řešení problémových situací se rodič nejprve obrací na učitele, kterého se řešení problému týká, poté případně na třídního učitele. Týká-li se daná situace žáka, je u takového jednání žák také přítomen. Pokud rodiče vnímají, že se situace neřeší dostatečně rychle a kompetentně, obrátí se na vedení školy. Nikdy bychom však my dospělí neměli svou nespokojenost s řešením situace zmiňovat před dítětem. Takové jednání je velkou překážkou při dalším vzdělávacím a výchovném působení. (bod 1.5.5. ŠŘ)
- Pokud se rodič a učitel potřebují sejít, domluví se na osobní schůzce a předem se obeznámí s důvodem takového setkání. V době výuky se učitelé věnují vzdělávání dětí, nemohou proto komunikovat s rodiči, kteří přijdou do školy bez předchozí domluvy. Dalším pracovním povinnostem se věnují i v době před vyučováním, po vyučování a během přestávek. (bod 1.5.2. ŠŘ)
- Učitel i rodič udržují formální a zdvořilý způsob komunikace, komunikují otevřeně popisným jazykem, s respektem. Do takové komunikace nepatří ponižování, zesměšňování, urážení nebo napadání. Obě strany svým jednáním přispívají k pozitivní atmosféře ve škole. (preambule ŠŘ)